Samspill og avstand
PACEM
17:2
(2014), s. 57-68
ISSN
1500-2322
©
Feltprestkorpset
Pastoral klinisk utdanning som et bidrag til
Forsvarets ivaretakelse av veteraner
Av Torstein Holten
Don (fiktivt
navn) satt midt i sykehusrommet med ryggen vendt mot den åpne
døra. Jeg sto i sykehusgangen og så inn. Mitt
oppdrag var å besøke alle ved avdelingen på det
amerikanske militærsykehuset hvor jeg jobbet og studerte. Jeg
hadde utsatt besøket til Don så lenge som mulig.
Pleierne hadde advart meg om at han var en spesielt vanskelig
pasient, med flere anmerkninger i journalen grunnet utøvelse
av fysisk og verbal vold mot pleiere og leger. Jeg gruet meg!
Forsiktig banket jeg på dørkarmen, Don snudde
rullestolen rundt og benstumpene etter amputasjoner kom til syne. Før
jeg rakk å si noe sa han: «Hva vil du?» Jeg
introduserte meg som chaplain Holten, og at jeg kom for å hilse
på. Lenger kom jeg ikke. Don overrumplet meg med et voldsomt
sinneutbrudd. Etter noen minutters verbal storm avsluttet han med å
si. «Jeg vil ikke ha besøk av deg og jeg vil overhodet
ikke høre noe om Gud eller Jesus, så pigg av.» Jeg
var ikke vanskelig å be, men snudde meg resolutt og gikk,
nesten glad og lettet over at han så tydelig hadde uttrykt at
han ikke ville se meg igjen.
Dagen etter fortalte jeg min
veileder om møtet med Don, og at jeg i respekt
for han ville etterkomme hans ønske om å ikke besøke
han igjen mens han var på sykehuset. Til min store
overraskelse responderte min veileder: «Torstein, du skal
besøke Don hver uke fremover. Du viser respekt når Don
opplever at du er villig til å stå i stormen og være
til stede også i det mørke. Han eier
bestillingen på det han vil si, men du skal gjøre deg
tilgjengelig.» Jeg likte ikke responsen fra min veileder, men
bestemte meg for å følge sykehusets besøks policy
for prestetjenesten.
Hver uke fortsatte jeg å banke
på døra til Don. Flere ganger ble jeg kastet på
dør etter først å ha lyttet til hans sinne mot
Gud og mennesker. Det var intenst og slitsomt, og jeg skjønte
egentlig ikke hensikten. Det ledet jo ikke til noe godt. Den 6. uken
responderte Don til min store overraskelse «come on in
chaplain» på min lette banking. Han fortsatte: «Du
må gjerne besøke meg, men jeg vil ikke høre et
ord om Gud eller Jesus, greit?» Den bestillingen gikk jeg med
på, og flere besøk deretter snakket vi om det han ville.
Han tok initiativ til å snakke om sine brutte parforhold, om
barna sine som han ikke lenger hadde noe forhold til, og tap av
livskvalitet gjennom amputasjon av bena. Krigen han hadde deltatt i
ønsket han ikke å snakke om.
På et av mine siste besøk
med Don satt han i bar overkropp på rommet da jeg kom. Hele
overkroppen var dekket av tatoveringer, men det var spesielt en som
fanget min oppmerksomhet. På venstre overarm
hadde han tatovert inn i en trekant: Jesus, country, og bilde av et
amerikansk sørstats flagg.
Min amerikanske veileder hadde mange
ganger snakket med meg om å være tilstede «her-og-nå»
og bruke det jeg fanget opp i øyeblikket. Jeg så
tatoveringen og sa impulsivt: «Det undrer meg Don, at du som er
så forbannet på Jesus har tatovert inn navnet på
overarmen.» Han begynte å gråte. Etter litt satte
han fingeren på tatoveringen og sa: «Du skal vite dette
Torstein. Jeg var en stolt sørstatsgutt som ble sendt i krigen
for å kjempe for landet mitt, og jeg forventet at Jesus skulle
lede oss i striden. Etter to uker var halvparten av personellet i
kompaniet drept i strid. Mitt verdensbilde og mitt gudsbilde falt i
grus.»
Tekst og
undertekst
Don hadde i lang tid båret på dyp sorg og
store tapsopplevelser i eget liv. Utad virket han sint og aggressiv,
det var «teksten» som ble presentert. «Underteksten»
var vevd sammen av dyp sorg og store tapsopplevelser. Sammen med meg
begynte Don å adressere sin sorg og sine tap. Traumene han bar
på bearbeidet han videre i terapi i gruppe og individuelt med
en av sykehusets psykologer. Når jeg senere snakket med
psykologen på sykehuset fortalte han meg at samtalene Don og
jeg hadde hatt åpnet veien også for en terapeutisk
prosess med behandling av hans traumatisering. Sammen møtte
det tverrfaglige teamet Don fra ulike innfallsvinkler og i møte
med de ulike temaer i hans liv.
Denne hendelsen fant sted under mitt
første Pastoral kliniske utdanningskurs (PKU) i USA 2000-2001.
Hver uke i et år fikk jeg mulighet til å
reflektere over min praksis som sjelesørger. Denne
refleksjonen handlet både om mine opplevelser og erfaringer,
men også om møtet med pasientene som på dette
sykehuset var bestående av militært personell. Gjennom
samtale i gruppe og i individuell veiledning utforsket vi de
dynamikker som utspilte seg hos sjelesørgeren, mellom
sjelesørger og pasient, og hos pasienten. Pastoralklinisk
utdanning er nå etablert som et videreutdanningsløp i
regi av Feltprestkorpset. Feltprestkorpset har skaffet seg
veilederressursen, og tilbyr utdanningen på linje med noen få
sykehus i Norge. Målsettingen i utdanningen
er nøyaktig den samme i Norge og Feltprestkorpset som det var
den gang jeg gjennomførte mine første kurs i USA,
nemlig å fremme Personlig kompetanse: læringsprosesser
som fremmer personlig modenhet og selvinnsikt; Teoretisk kompetanse:
læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglig kunnskap og
innsikt, og Integrasjonskompetanse: læringsprosesser som
fremmer sjelesorgfaglige ferdigheter, faglig modenhet og personlig
integritet.
Denne læringsprosessen hjalp
meg til i større grad å møte pasienter ut fra
deres bestilling, samtidig som jeg fikk en
større trygghet og autoritet rundt min egen rolle og funksjon
som prest i et tverrfaglig miljø. Samtidig fikk jeg
fornyet tro på feltprestens sentrale rolle i oppfølging
og ivaretakelse av militært personell.
Feltprester har en unik posisjon i Forsvarets avdelinger
gjennom sin daglige tjeneste sammen med personellet de betjener. En
stor del av Forsvarets personell, vernepliktige og fast ansatte,
bruker feltpresten som samtalepartner både hva gjelder
arbeidsrelaterte og personlige utfordringer. Ikke minst har mange
feltprester de senere år erfart at opplevelser fra
utenlandstjeneste tematiseres og adresseres, både under
tjenesten i utlandet og etter hjemkomst. Det er mitt inntrykk at
mange tjenestegjørende i og gjennom samtaler med feltpresten
har identifisert både «tekst» og «undertekst»
i eget liv. Utfordringen for feltpresten i møte med
personellet de betjener er å opprettholde og praktisere en sunn
grensesetting. Feltpresten er ikke en behandler som kan eller skal
diagnostisere fysisk eller psykisk helse. Disse oppgavene tilligger
andre fagmyndigheter (leger, psykiatere, psykologer). I PKU jobber vi
mye med evnen til å identifisere egne begrensninger og sette
gode ivaretagende grenser for feltpresten og for konfidenten. Vår
myndighet innbefatter ikke å behandle mennesker. Samtidig vil
det kunne være i samtale om «tekst» og «undertekst»
i konfidentens liv at mer alvorlig tematikk avdekkes som krever
behandling. Å henvise en konfident til personer i det
tverrfaglige team handler ikke om å miste autoritet. Tvert
imot. Den bevisste sjelesørger kjenner egne evner, myndighet
og begrensninger. Tilsvarende kan jeg lett forestille meg situasjoner
hvor andre fagmyndigheter kan og bør henvise konfidenter til
sjelesørgeren når tematikk ikke er helserelatert. Målet
er uansett å kunne møte og betjene Forsvarets personell
ut fra deres bevisste eller ubevisste bestilling. Gjennom
feltprestenes tilstedeværelse i daglig tjeneste ytes et
betydelig bidrag i ivaretakelse av den enkelte.
I PKU er det grunnleggende utgangspunktet for læring
den kliniske konteksten man står i som sjelesørger.
Hovedfokus ligger i å reflektere over de møter den
enkelte sjelesørger har med konfidenter, i PKU terminologi
kalt living human documents, for slik å få et bevisst
forhold til sin praksis. Kjernen i PKU er med andre ord å gå
inn i en hermeneutisk prosess: praksis – refleksjon –
praksis. Slik får sjelesørgeren en økt bevissthet
om egen rolle, samt mulighet til å gjøre justeringer til
beste for en selv og konfidenten. En feltprests «klinikk»
er den daglige tjeneste for og blant soldater, offiserskollegaer og
deres familier. Her finnes våre living human documents. Vi
som arbeider som feltprester vet at dette er en innholdsrik arena der
vi høster mange og varierte erfaringer som sjelesørgere.
Tilbakemeldinger synliggjør dessuten hvor betydningsfull
feltpresten er for sin avdeling. Denne posisjonen i Forsvaret
har Feltprestkorpset og den enkelte feltprest ervervet seg gjennom
tilgjengelighet og tilstedeværelse i krig og i fred. Nærhet
mellom prest og personell er en av de viktigste årsakene til
den tillit som er etablert mellom vår profesjon og Forsvaret.
Gjennom et kontinuerlig arbeid og refleksjon på vår egen
praksis muliggjør vi en enda større profesjonalisering
av sjelesørgeren til beste for sjelesørgeren og
konfidenten. I PKU arbeider vi med temaer som egen
autoritet, tverrfaglig samarbeid, kjennskap og vennskap med egen
personlighet, kjennskap til egne reaksjonsmønstre og hvordan
disse kommer til uttrykk i møte med andre, bruken av en selv
som verktøy i sjelesorgen, følelsesmessig
tilgjengelighet, alternative sjelesorgsmodeller, tverrfaglig
samarbeid. Vi tror et slikt arbeid bidrar til personlig og
faglig trygghet i møte med Forsvarets personell som søker
støtte og ivaretakelse. Vi skal med andre ord ikke fremstå
som noe annet enn vi er, og samtidig sørge for en
kompetanseheving som bidrar til å holde sjelesorgen oppe som et
relevant og viktig bidrag inn i Forsvarets veteranivaretakelse.
PKU og
relevant praksis
Som nevnt tidligere i artikkelen,
er grunnlaget for feltpresters deltakelse i PKU kurs i regi av FPK
praksis og erfaring i egen avdeling. I tillegg har FPK
etablert et unikt samarbeid med det amerikanske militærsykehuset
Landstuhl Regional Medical Center (LRMC). Dette sykehuset er
strategisk evakueringssenter for AFRICOM, CENTCOM, EUCOM og SOCOM.
USA evakuerer alle sine skadde soldater hit før de eventuelt
evakueres videre til USA. I tillegg betjener sykehuset pasienter
tilhørende 50 allierte nasjoner. I snitt ankommer 25 skadde
soldater til dette sykehuset hver dag. De flys inn fra krigssoner og
får behandling ved sykehuset. Norske feltprester som deltar på
PKU får gjennom to uker praktisere og lære ved dette
sykehuset i nært samarbeid med amerikanske feltprest kollegaer
og under veiledning av PKU veileder. FPK er sikre på at denne
praksisen og erfaringene fra dette internasjonale og tverrfaglige
miljøet er et viktig bidrag inn mot Forsvarets
veteranivaretakelse. Det å jobbe sjelesørgerisk i en
flerkulturell sammenheng hvor feltpresten møter pasienter med
stor variasjon i religiøs tilhørighet og livssyn er
både krevende og lærerikt. Møte med mangfoldet
tror vi er med å fremme feltprestens egen refleksjon rundt
etiske dilemma og sjelesorgens plass i den militære
organisasjon. LRMC gjenspeiler i tillegg den konteksten mange
feltprester vil oppleve i utlandet: Samarbeid med andre lands
feltprester, samarbeid og arbeid i en kulturell mangfoldig kontekst
og sjelesorg i møte med traumatisert personell i en
tverrfaglig kontekst.
Ved å knytte PKU utdanningen til LRMC tilstreber
vi å ta på alvor de utfordringer norske feltprester
opplever i utøvelsen av sin sjelesorgfunksjon i Forsvaret.
Mange feltprester har deltatt i militære operasjoner i
utlandet, og i årene som kommer vil vi måtte forvente at
flere vil oppleve å bli deployert. Ved LRMC får
feltprestene utøve sjelesorg blant pasienter som er fysisk og
psykisk preget av krigens erfaringer.
Samtidig som LRMC gir unike
læringsmuligheter, er det ikke tvil
om at den daglige tjeneste den enkelte feltprest står i gir et
mangfold av utfordringer og krevende situasjoner. Dagsregisteret
FPK benytter for å synliggjøre den enkeltes aktivitet
vitner om en mengde samtaler og møter med mennesker. I den
daglige tjeneste utøves det en stor grad av
veteranivaretakelse. Det kalles kanskje ikke ved det navnet, men
samtalenes tema handler for mange om slitasje ved fravær,
utfordringer i parforhold, erfaringer og opplevelser fra tjeneste i
utlandet, problematisk forhold til alkohol, mistrivsel på
arbeidsplassen osv. I og gjennom disse samtalene,
hvor det er rom for å adressere livets sårbarhet, har
mange veteraner funnet en gangbar vei og ny mestring i møte
med det som oppleves krevende. Feltprestenes
veteranivaretakelse finner derfor ikke primært sted på et
senter for veteraner, men i stor grad i og gjennom den daglige
tjeneste. Noen ganger er kun feltpresten involvert i disse samtalene,
andre ganger legges det til rette for et tverrfaglig samarbeid for på
best mulig måte å kunne møte og ivareta soldaten.
Den praksis og erfaring den enkelte feltprest har gjort
seg i egen avdeling er derfor et veldig godt utgangspunkt for videre
læring gjennom refleksjon og samarbeid. Egenerfaringsgruppen i
PKU har som hensikt å la den enkelte få presentere sine
erfaringer i et fellesskap og gjennom samtale bli bevisst dynamikker
som spiller seg ut mellom konfident og sjelesørger, og i
sjelesørgeren. I mitt arbeid med Don ble jeg bevisst at det
var mine indre dynamikker som var den største utfordringen.
Jeg mistrivdes sammen med han fordi jeg ofte kjente på indre
frykt, tilkortkommenhet og forsvar. Når jeg fikk identifisert
dette ble det enklere å møte Don der han var enten jeg
ble møtt med sinne eller gråt. Det var ikke jeg som
skulle komme med bestillingen eller ha svaret, det var Don som
gjennom møtene skulle få adressere det han ønsket.
Denne endringen gjorde det tålbart for meg å være
sammen med han, og møte med empati og åpenhet. Når
han i tillegg opplevde at jeg ikke trakk meg unna, men evnet å
utholde hans emosjonelle utbrudd bidro det til å skape en
tillit og trygghet i møte med meg. Resultatet var at Don
startet en egen bevissthetsprosess i forhold til temaer i eget liv,
og videre en evne og vilje til å bringe det frem i samtalen.
Slik førte sjelesorgen frem til integrering av sorg og
tap, samt mulighet til å tilnærme seg tvil, tro og
traumer. I PKU jobber vi bevisst med evnen til å romme det
uutholdelige. Når mennesker opplever at vi utholder å
være tilstede i det mørke, gir det grobunn for tillit og
trygghet. En slik trygghet i møte med det uutholdelige fordrer
at vi som prester har jobbet med egne liv og egne historier.
Fra David
til Nietzsche
Leif Gunnar Engedal skrev i 2004 en
artikkel med overskriften «Kristen
sjelesorg i en postmoderne kultur. Utfordringer og muligheter»
(Engedal 2004: 20ff). I artikkelen diskuterer Engedal utfordringer
den kristne sjelesorg står ovenfor i møte med en
postmoderne kultur. Han beskriver en kultur som ikke lenger er
teosentrisk i sin grunnforståelse, men samtidig en kultur som i
stadig mindre grad setter sin «tiltro til fornuftens,
vitenskapens og de teknologiske maktmidlers muligheter», som
var kjennetegnet på den moderne tidsalder» (Ibid.: 27).
Den postmoderne tid preges av en tomhet uten faste holdepunkter hvor
mange kjenner på «uro, kjedsomhet og mangel på
tilhørighet» (Ibid.: 35). Inn i en
tid hvor mennesker søker etter relasjoner, verdier og
tilhørighet, søker den kristne sjelesorgen å være
en relevant aktør i samarbeid med andre fagdisipliner.
Kong David i det gamle testamente så hele sitt liv
i lys av Guds tilstedeværelse i livet. Det var ikke et spørsmål
om Gud eksistens, men mer om hvordan relasjonen til denne Gud gjorde
seg gjeldende i livet her og nå. Menneskets liv ble alltid sett
som del av en fortelling med Gud som det samlende subjekt. Nietzsches
utgangspunkt var det motsatte, nemlig at Gud ikke eksisterer.
Mennesket er i det hele overlatt til seg selv. Vi er med andre ord
skapere av vår egen historie og kan ikke se våre liv som
del av et større hele. I dette spennet står
sjelesørgeren – feltpresten. Vi betjener de som ser sin
livshistorie som en del av Guds historie og fortelling, og på
samme tid de som ikke tror på Guds eksistens og fortelling.
Dette spennet utfordrer sjelesorgen som fag. I PKU søker vi
bevissthet i forhold til egen tro, og i forhold til hva jeg mener
kristen sjelesorg er og bør være i møte med alle
mennesker uansett religiøst utgangspunkt og tilhørighet.
En slik bevisstgjøring er avgjørende i en tid hvor
Feltprestkorpset og feltpresttjenesten utfordres i forhold til
livssynsmangfold og ivaretakelse av den enkelte tjenestemann og
tjenestekvinne ut fra den enkeltes verdimessige og religiøse
ståsted.
Engedal skriver i sin artikkel om å ta hele den
menneskelige erfaring på alvor. Hvor en tradisjonell
kerygmatisk sjelesorg møter mennesker «ovenfra»,
sett gjennom Bibelens briller, bestreber en Pastoral-klinisk
sjelesorg å møte «nedenfra», med
utgangspunkt i konfidentens egen livshistorie og livserfaring
(Engedal 2004: 44). I møte med Don lærte jeg mye om en
slik tilnærming. Han trengte å oppleve at jeg evnet å
møte han i livet, med tilstedeværelse og respekt, uten
lette svar og en forutinntatt agenda. Samtidig skal den kristne
sjelesorg ikke bli en avart av psykiatrisk og psykologisk praksis.
Feltprestens møte med tjenestemenn/kvinner i krig og fred skal
og bør preges av en trygg autoritet i og gjennom eget fag og
person. En slik trygg autoritet fordrer en bevisstgjøring om
egen rolle og funksjon, noe som igjen vil legge en god grunn for et
avklart og produktivt tverrfaglig samarbeid med andre fagdisipliner.
Sjelesørgeren utfordres hele tiden til å
respektere og ta på alvor den menneskelige erfaring, og
samtidig se all menneskelig erfaring i lys av et større hele
hvor trosdimensjoner også gjøres gjeldende.
Kaos -
kosmos
Religion er den formen
for menneskelig virksomhet
hvorigjennom det
opprettes hellig kosmos.
(Danbolt og
Stifoss-Hansen 2007:
232)
I PKU tilstreber vi å bevisstgjøre den
enkelte feltprest og sjelesørger på egen autoritet og på
hva det er som gjør vår tjeneste spesiell i møte
med andre spesialister. Det kan synes at prester tidvis har et
«mindreverdighetskompleks» i forhold til andre
kapasiteter i det tverrfaglige team. I PKU utdanningen og i denne
artikkelen ønsker jeg derfor å løfte frem det
spesielle ved vår tjeneste, for igjen å minne den enkelte
feltprest på det særegne og flotte ved vårt fag.
Krig og væpnet konflikt må kunne beskrives
som et kontrastenes landskap. Inn i en, på mange måter,
uvirkelig virkelighet står feltpresten med Ord og Sakrament.
Han/hun holder frem et budskap om fred og forsoning i en hverdag som
preges av det motsatte, av hat og ufred. En hverdag hvor våpen
rekkes mot andre mennesker som er skapt i Guds bilde. Der
rekker feltpresten frem brød og vin og sier: «Fred være
med deg», løfter frem ord om en kjærlighet som er
sterkere enn døden, og formidler ord om tilgivelse og håp.
Mange ganger har jeg løftet mine hender ut over
avdelingen før utreise på oppdrag og fremsagt ordene:
«Herren velsigne deg og bevare deg, Herren la sitt ansikt lyse
over deg og være deg nådig, Herren løfte sitt åsyn
på deg og gi deg fred!»
Hvorfor søker militært
personell i stort monn til kirke og
gudstjenestefellesskap? Jeg har møtt mange medsoldater
som gir troen og liturgien plass i kontrastenes landskap. De
ord som av mange kanskje tidligere har blitt betegnet som kjedelige,
uaktuelle og fremmede, får aktualitet i møte med en
ekstrem virkelighetsopplevelse. Plutselig er det behov for, og
rom for å kollektivt og individuelt la både klagerop og
tillitsrop komme til orde. Det kan virke som liturgien og kirkens
språk bidrar til å skape orden der det er opplevelse av
uorden og kaos, både hos den enkelte og i fellesskapet.
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde
og tom, og mørket lå over havdypet. Men Guds Ånd
svevet over vannet. Da sa Gud: ’Det bli lys!’ Og det ble
lys (1. Mos 1, 1ff).
Gud skapte orden ut av kaos og var i
stand til å gjøre noe med kreftene som var i spill.
Opplevelsen av kaos i en væpnet konflikt, indre og ytre, er det
mange i det militære som har fortalt om. Men de samme snakker
også ofte om hvordan kaoset fikk sin motsats i møte
med Guds ord, i møte med nattverden og bønnen, i møte
med velsignelsen og fellesskapet. En opplevelse av Gud som trer inn i
deres univers og ordner kaos til kosmos. Enkelte kaller kapellet for
«annerledesrommet», fordi det gir mulighet til et annet
fokus og refleksjon.
Det kan virke som livets ytterpunkter er med å
forsterke møtet med Gud og behovet for en slik møteplass.
Det religiøse språk skaper en legering mellom
eksistensiell grenseerfaring og uttrykk. Nettopp gjennom liturgiens
og det religiøse språk opplever mange at de får
hjelp til å sette ord på de opplevelser de har hatt og
får samtidig en mulighet til å plassere seg selv i en
større sammenheng. Owe Wikstrøm skriver:
När en kristen tar emot brödet i nattvarden erfar hon
sig vara i gemenskap med den verkliga världen eftersom Kristus
har visat vem Gud är. En religiös symbol utgör ett
slags språk som medlar mellan den värld som består
av begrepp og logik och den som endast kan uttryckas i symboler
(Wikstrøm 1995:97).
Det er min oppfatning at dette
er sant for mange i en krigssituasjon. Krig kan få et
preg av uvirkelighet. I møte med liturgi og de kristne
symboler får den enkelte igjen kontakt med den «virkelige»
verden, og en mulighet til å plassere «Den lille
fortelling» inn i «Den store fortelling». Liturgien
og symbolene integrerer mennesket inn i et større, kosmisk
meningens univers. Det religiøse språk og sakramentene
gjør det mulig for mennesket å oppleve en balanse i
tilværelsen, en opplevelse av enhet og helhet. Wikstrøm
viser til Eliade som mener de religiøse symboler gjør
to ting: For det første gir de mennesket tilgang til den
«sanne» verden via den påtagelige verden, og for
det andre berører de det som dypest sett engasjerer mennesket,
av Tillich kalt «The Ground of Being» (Ibid.: 97).
Integrering
– den vanskelige prosessen
Språket i liturgien, bønnene
som bes og salmene som synges, bidrar til å
integrere vonde opplevelser i eget liv og gjøre de til en del
av livshistorien. Det gir hjelp til å se fremover. Selv
har jeg ved noen anledninger forrettet ved minnestunder over falne
soldater i utlandet. Minnestunder med sin liturgi og bruk av symboler
gir mulighet til å starte bearbeiding av det tap det er å
miste kollegaer, mulighet til å uttrykke sorg og savn, og hjelp
til å se fremover. Sykehusprest Lars Danbolt skriver i sin
artikkel «Minnegudstjeneste etter større ulykker»
følgende:
Det meningsskapende ved symbolsk atferd dreier seg ikke minst om å
(re)etablere sammenheng og struktur og relatere seg til denne
(Danbolt 2007).
Igjen blir tanken om en bevegelse fra kaos til kosmos
synlig. Ordene, handlingene og symbolene etablerer
en sammenheng i det som er brutt i stykker. Lars Danbolt kaller dette
for en «hellig kosmisering» (ibid.: 159). Gjennom
ritualiseringen som skjer i kirkens rom «korrigeres følelsen
av desorganisering og tilhørigheten styrkes». Vårt
ansvar som prester er å ha et bevisst forhold til hvordan vi
bruker våre «verktøy» i møte med
veteraner. En fare vil kunne være at «verktøyene»
og bruken av disse forhindrer oss fra å lytte oss inn på
den enkelte og deres erfaring. Feltprestens arbeid bør foregå
i en vekselvirkning mellom bruk av kirkens ritualer og en selv som
verktøy.
Det har vært interessant å se hvor
betydningsfull bruken av levende lys har vært ved minnestunder
etter dødsfall. Den enkelte har fått mulighet til å
delta ved å tenne et lys, gjerne da i en lysglobe hvor
Kristuslyset står i midten. Som prest kan og bør denne
handling knyttes til Kristus som verdens lys, tilstede i menneskers
lidelse, nød og sorg. Når den
enkeltes lys tennes, hentes flammen fra nettopp Kristuslyset.
For meg som prest og sjelesørger er liturgien et
redskap både å «hvile i» og «hvile
gjennom». Dette kommer også til
uttrykk i kirkens alterbok hvor det i en av klagebønnene
nettopp står: «Våre ord blir fattige i møte
med det ufattelige. La oss derfor hente ord fra Bibelen til vår
klage og bønn.»
Som feltprestkorps
og som feltprester må vi tenke om denne delen av vår
tjeneste som et vesentlig bidrag i veteranivaretakelsen. I PKU
jobber vi nettopp med å se på alle elementer av vår
tjeneste. Som en del av dette inngår en bevissthet om de
sjelesørgeriske aspektene ved gudstjenestefellesskapet.
Hvordan fremstår vår sjelesorg i gudstjenesten og dens
elementer?
Liturgiens
intimitet
Den militære virkelighet gir ikke rom for mye
intimitet. Man kan si at det finnes intimitet i form av kameratskap
og vennskap, men ikke en intimitet som erstatter mors og fars
kjærlighet, en ektefelles kjærlighet eller barns
kjærlighet. I en krigssituasjon er denne viktige delen i
menneskers liv ikke tilstede. Intimitet må vike for andre
størrelser. Liturgien bryter med sine ord dette mønsteret.
Den inviterer nettopp til intimitet med Gud og medmennesker i det
kirkelige fellesskap. Den bringer ord som bryter radikalt med den
virkelighet soldaten ellers erfarer, samtidig som den skaper rom for
å uttrykke og komme i kontakt med livets spekter av følelser.
Slitne, møkkete og ubarberte får de delta i et
måltidsfellesskap som skiller seg fra det daglige måltid
de inntar. Midt i den verden de lever, som vanskelig kan beskrives
som hellig, blir de invitert til et hellig måltid. Kristi
legeme og blod deles ut, og ord om Guds tilstedeværelse midt i
livet lyder. Dette er sterke kontraster. Opplevelsen av en Gud som
trer inn med kjærlighet, tilgivelse og håp der
kaosmaktene kanskje tidvis oppleves som sterke og virkelige. Steder
som ikke kaller til festmåltid – der dekkes det til for
et måltid hvor Kristus er tilstede. Slik legger måltidet
til rette for intimitet med Gud og andre troende, og gir rom for et
annet fokus enn det dagene ellers er fylt med. Et fokus bestående
av Guds tilstedeværelse, tilgivelse, ny kraft og fred
Gjennom liturgien løftes håpet frem. Et håp
som ser Guds tilstedeværelse midt i livet. I krig er døden
en realitet og mulighet. I krig vet den enkelte at han/hun kan bli
drept. I møte med denne veldig realistiske frykten lyder ord
om nærhet og håp. I denne virkeligheten skal feltpresten
også være tilstede med en klar og tydelig rolle som
handler om ivaretakelse av den enkelte.
I boka Letters
from the Pacific beskrives et slikt
møte mellom det profane og Det Hellige. Skildringen er
hentet fra andre verdenskrig:
I wanted us to take this communion together one
last time. The platform was softly lighted,
but the men sat in darkness. As I called each group forward to kneel
in a circle, they would emerge out of the darkness into the light
like figures in a Rembrandt, their faces quiet and dignified with the
solemnity of the occasion. I think they were coming, truly, into the
light of His presence and that the glow of it was in their hearts as
well as on their faces (Stroup 2000:173).
FPK’s
rolle i veteranivaretakelsen
Feltprestkorpset og dets feltprester
har i alle år spilt en viktig rolle i ivaretakelse av
Forsvarets personell og deres familier.
Gjennom dette har de også en viktig rolle i ivaretakelsen av
veteraner. Gjennom PKU ønsker FPK å gi den enkelte som
deltar mulighet til en ytterligere profesjonalisering i sjelesorgen
som fag og økt trygghet på egen rolle og autoritet i
møte med andre fagdisipliner. Utgangspunktet for sjelesorgen
ligger i et helhetlig syn på mennesket. Vi må møte
våre soldater og veteraner med bevissthet om et utvidet
helsebegrep, som i tillegg til fysisk helse og psykisk helse, også
inkluderer den åndelig og den sosiale dimensjon som vi alle
bærer med oss.
Litteratur
Campbell, Allastair V. (1986): Rediscovering
Pastoral Care. London:
Darton, Longman & Todd.
Danbolt, Lars (2007): «Minnegudstjeneste
etter større ulykker». I: Tidsskrift
for Den norske legeforening nr. 2,
157-160.
Danbolt, Lars J. og Stifoss-Hanssen, Hans (2007): Gråte min
sang. Minnegudstjenester etter store ulykker og katastrofer.
Kristiansand: Høyskoleforlaget AS.
Engedal, Leif G. (2003): «Mange
fortellinger – et liv. Momenter til belysning av narrativ
teori.» I: Tidsskrift for
Sjelesorg 3, 165-179.
Engedal, Leif G. (2004): «Kristen
sjelesorg i en postmoderne kultur.» I: Ekedahl, MarieAnne &
Wiedel, Bjørn (red): Møtet
med den splittrade människan.
Stockholm: Verbum forlag.
Grevbo, Tor Johan S. (2006): Sjelesorgens Vei – En veiviser
i det sjelesørgeriske landskap – historisk og aktuell.
Oslo: Luther Forlag.
Jung, C.G. (1933): Modern
man in search of a soul. New York:
Harcourt Brace & Company.
Stroup, Russel C. (2000): Letters
from the Pacific – A Combat Chaplain in World War II.
Columbia and London: University of Missouri Press.
Ursano, Robert J.; Grieger, Thomas A. og McCarrol,
James E (1996): «Prevention of Posttraumatic Stress –
Consultation, Training and Early Treatment». I Traumatic
Stress – The Effects of Overwhelming Experience on Mind, Body
and Society. New York: The Guilford
Press.
Yalom, Irvin D. (2003): Terapiens
gave. Oslo: Pax Forlag
Wickstrøm, Ove (1995): Den outgrundliga människan –
Livsfrågor, psykoterapi och själavård. Göteborg:
Natur och Kultur
Wickstrøm, Ove (1995): Mørket som blender. Oslo:
Luther Forlag
Torstein Holten
(f. 1969) er major og prest i fagavdelingen i Feltprestkorpset. Han
er tilknyttet Forsvarets Spesialkommando (FSK) og er veileder innen
pastoralklinisk utdanning, og arrangerer kurs for norske feltprester
på Viken senter for psykiatri og sjelesorg i Indre Troms og på
Landstuhl Regional Medical Center, som er amerikanernes
militærsykehus i Europa. Holten har jobbet fire år som
prest ved to ulike veteransykehus i USA. Han har deltatt i
internasjonale operasjoner i Bosnia, Irak og Afghanistan.
|