Samspill og avstand
PACEM
15:1 (2012), s. 3-4
ISSN
1500-2322
©
Feltprestkorpset
Hvorfor kriger vi egentlig her?
Hvorfor kriger vi? Spørsmålet følger
alle kriger. I de siste krigene norske styrker har deltatt i, har
svaret på dette spørsmålet ikke alltid vært
like opplagt. Samtalen knyttet til krigens legitimitet, kan til
tider bli så ubehagelig at vi unngår den. Ikke minst når
soldater dør. Da trenger vi å tro at de døde i
det godes tjeneste. Vi mener denne vanskelige samtalen må leve.
Den er livsnødvendig for å skjerpe det politiske miljø
som står med ansvaret. Men den er like viktig i det
profesjonelle militære miljø. Å ha mot til å
stille de vanskelige spørsmålene gir oss bedre krigere.
Vårt forsvar har ingen tradisjon for en type profesjonelle
soldater som kriger for yrkets skyld i blind tro på oppdraget.
Dette er tematikken i Olav Kjellevold Olsens
artikkel: Etisk legitimering – fundamental utfordring i
truverdig operativt lederskap.
Skal vi føre en samtale om
krigens legitimitet, trenger vi et språk. I dette
nummeret har vi tatt for oss rettferdig krig tradisjonen. Kan vi ha
noen nytte av dette språket når vi drøfter krigens
legitimitet? I artikkelen: Rettferdig
krig tradisjonen – anakronisme eller livskraftig veiviser, gir
Leif Tore Michelsen en gjennomgang av de kritiske spørsmålene
denne tradisjonen reiser.
Henrik Syse går et skritt
lenger og drøfter legitimiteten av vårt bidrag til
krigen i Afghanistan. Lytter vi til de
rette stemmene når vi drøfter
krigens legitimitet, spør Syse. Hva med den jevne
afghaner eller våre soldater og deres familier?
Arne Strand går i sin artikkel enda tettere på
den faktiske situasjonen i Afghanistan i sin artikkel, og viser hvor
komplisert det er å analysere situasjonen til bunns. Når
vi først har gått til krig, endrer bildet seg og
analysene vil gi andre svar. For Strand er det vesentlig at debatten
og vurderingen av vår innsats blir gjennomført med den
seriøsitet og tyngde en så kompleks krig krever.
Men er så rettferdig krig språket egnet til
å drøfte krigens legitimitet? Språk er ikke
nøytralt og fungerer annerledes i én kontekst enn i en
annen. Blir rettferdig krig tradisjonen i dag i
større grad brukt for å legitimere enn for å
begrense antallet kriger, spør Jan Otto Jacobsen i en meget
interessant artikkel.
Nils Terje Lunde tar for seg den
sentrale rollen feltprestene har som etikkopplærere
og etiske rådgivere i Forsvaret. Han fremhever at de som
etiske rådgivere også må ha en kritisk rolle når
krigens legitimitet drøftes. Han peker på flere mulige
dilemma for feltpresten som både skal fungere som sjelesørger
for de stridende og som etiske rådgiver. Er tiden moden for å
introdusere profesjonelle etikere i forsvaret som et supplement til
prestenes rolle?
Den politiske samtalen som foregår i forkant av en
eventuell bruk av militære styrker, foregår ikke i et
vakuum, men påvirket av en rekke aktører og formelle og
uformelle beslutningsmekanismer. En forståelse
av legitimeringsprosessen er derfor viktig for igjen å
forstå hvorfor vi velger å si nei eller ja til å
delta i en væpnet operasjon.. Kjell-Knut Aabrek beskriver den
nasjonale beslutningsprosessen som
følger i forkant av en FN-ledet operasjon.
Forsvaret har i de siste årene gjennomgått
en betydelig nedbygging som har medført at vi i dag har langt
færre vernepliktige. Et mer profesjonelt Forsvar, kan føre
til fremveksten av en sterkere krigerkultur. I en utfordrende
artikkel drøfter Tom Skauge hvilken effekt verneplikten hadde
for politikernes skepsis til å bruke norske styrker
internasjonalt. Når det er profesjonelle soldater som sendes,
blir debatten innad i Forsvaret og i det politiske systemet en helt
annen. Han stiller spørsmål ved om vårt nye
profesjonelle system minsker potensialet for sivil kontroll over
militærorganisasjonen.
I siste artikkel i dette nummeret går vi tettere
på de offiserene som gjør tjeneste i Afghanistan. Tora
Fæste har intervjuet militære ledere i Afghanistan om
forholdet mellom deres holdninger og deres handlinger. Hvordan
er den etiske og juridiske
selvforståelsen til norske
offiserer i dag?
Olav Kjellevold Olsen
Gudmund Waaler
|