Samspill og avstand
PACEM
7:1 (2004), s. 117-121
ISSN
1500-2322
©
Feltprestkorpset
Ved Feltprestkorpsets 50årsjubileum
Preken ved jubileumsgudstjeneste i Oslo
Domkirke Bots- og bededag 2003
Tekst: Matteus 3, 7-12
Av Oslo biskop Gunnar
Stålsett
Vi feirer et jubileum. På en av de dagene i
kirkeåret som har minst feststemning, på bots- og bededag
er vi samlet for å takke Gud for feltprestkorpsets 50 årige
historie. Vi minnes de som har formet korpsets ånd og
orgaisasjon, alle som har gjort og gjør tjeneste. Vi takker
Gud for fredens og forsoningens ånd.
Det er kraftige bilder som møter oss i dagens
tekster fra profeten Jesaias og døperen Johannes:
Profeten refser Israelsfolket med ord
som klinger uhyggelig aktuelle: De stoler på tomhet og taler
løgn… De kjenner ikke fredens vei, det finnes ingen
rett i deres spor. De går krokveier, og den som ferdes der,
kjenner ikke fred… (Jes 59 8).
Døperen Johannes melding er
klar. Det dreier seg om samsvar mellom liv og lære. Bær
frukt som er omvendelsen verdig. Mange sluttet opp om det budskapet
døperen forkynte, men de tok ikke konsekvensene av det. Derfor
de krasse ord. Det dreier seg nemlig ikke om gode ord og forsetter,
men om praksis. Etikken er til for å etterleves ikke til å
pynte seg med. Treet er plantet for å bære gode frukter.
Johannes er spesielt krass mot de som søker
tilflukt i at de er Abrahams barn – at de derfor står i
den rette sammenheng. Men alliansen med Abraham fritar dem ikke fra
eget ansvar for å handle moralsk. Vi må ta ansvar på
selvstendig grunnlag for våre handlinger. Det gjelder i krig og
i fred.
Det er en dypere mening i å
feire feltprestkorpset nettopp med det alvor som denne spesielle
dagen i kirkeåret bringer med seg. Feltprestkorpset er en
påminnelse om at det åndelige og det verdslige ikke kan
rives fra hverandre, at fred trenger vern i vår voldspregede
verden. At krigens språk ikke skal være det siste ord –
at fred og frihet har en sjanse mot terror og okkupasjonslyst. At
bønn er stridens og fredens vei. At den gode frukt dreier seg
om vårt liv og vår tjeneste for bår neste.
En tavle på Akershus
Slottskirke minner oss om en lengre historie enn de femti år,
vi markerer i dag. Tavlen begynner i 1537 med prester knyttet til
Slottet. I 1823 fikk vi vår første garnisonsprest. Fra
Norges kristningshistorie vet vi at prester spilte en sentral rolle i
den ånds- og kulturkamp som la grunnlaget for Norge som en
kristen nasjon. Under 2. verdenskrig spilte kirken en sentral rolle.
Vårt feltprestkorps er født av denne erfaring, gjennom
ild og Ånd. I sjelesorg for dødsdømte, i sorg med
familier og lagkamerater, i hjemmefront og i eksil, som etisk
samtalepartner ble det lagt et grunnlag for dagens feltprestkorps.
Feltprestens nærvær gir ikke legitimitet til en politisk
eller militær ordre, den er uttrykk for solidaritet med det
enkelte menneske uansett livssituasjon og ytre forhold. Presten skal
følge soldaten, fordi Kristus aldri lot n oe menneske i
stikken.
Prestetjenesten er grunnlagt på en større
sendelse slik alle prester minnes om sin ordinasjon. På
apostolisk vis er vi sendt med evangeliet om Jesus Kristus og de
hellige sakramenter «for å veilede og formane til sann
omvendelse, levende tro på Kristus og et hellig liv i
kjærlighet til Gud og nesten». Det er mange som i dag
takker Gud for det møte de fikk med evangeliet som rekrutter
eller offiserer.
Vi må handle og be om
tilgivelse, sier den amerikanske teologen Reinhold Niebuhr. Handle og
be om tilgivelse. Hvem opplever dette sterkere enn en soldat i krig?
Når liv står mot liv, og ordren er gitt, må
soldaten handle og be om tilgivelse. Vi ser bilder av beruselsen når
målet er truffet og misjonen fullført, men ubehaget ved
å drepe – selv på ordre – kan ingen fri seg
fra. Samvittigheten uro kan aldri dempes av kommando-ord. Ingen ordre
kan frata oss vårt adelsmerke at vi står til ansvar
overfor Gud, våre medmennesker og oss selv. Det gjelder i fred
og i krig.
Det etiske dillemma er tydelig i vår
tid. Verdenskrigens valg var etisk sett enklere å forholde seg
til. Men også da rådde det en usikkerhet om veivalget.
Skulle Norge ta opp kampen mot okkupasjonsmakten eller søke en
forhandlingsløsning? Det var kongen som skar igjennom. Kong
Haakon tenkte ikke primært taktisk men moralsk da han nektet å
følge rådet om bøye seg for overmakten. Hans
uredde ord ble retningsgivende for vårt folk og avgjørende
for vår historie. De ga folket moralsk kraft i kampen mot
terror og okkupasjon.
Også den kalde krigen bød
på klare fronter som ikke ga rom for mange nyanser.
Det var den moralske kraft i folkenes krav om frihet som
førte til murenes fall og til et nytt kapittel i Europas
historie. Der det i dag reises nye murer vil det samme skje.
Tyngdekraften i det moralske univers kan ikke oppheves verken i krig
eller fred. Det ligger fast og det forplikter oss alle. Kirkens rolle
er å minne om maktens grenser og avmaktens styrke.
I dag skaper internasjonal terrorisme
et nytt verdensbilde. Det rår ny usikkerhet om de etiske valg
som må gjøres. Selve forsvarsbegrepet krever en ny
gjennomtenkning. Våre etiske verdier knyttet til fred,
rettferdighet, sannhet og menneskeverd settes på prøve.
Hva er et legitimt forsvar? Hva er angrepskrig? Hva er okkupasjon?
Holder de gamle kriterier for en rettferdig krig? Må
folkeretten skrives om? Hva er forskjellen på forsvar og
krigsmakt?
Ved et jubileum for kirken i
forsvaret er det all grunn til å minne om at Bibelen ikke kan
brukes som manual for krig og folkerett. Men den bekrefter verdier
som er grunnleggende for samfunnet i fred og i krig. Budene er ikke
satt ut av kraft i krig. De er der som betingelse for den gode frukt,
som Johannes taler om.
Ta det første budet. Budet om ikke å
misbruke Guds navn. Det forbyr oss å ta Gud til inntekt for
krig. Det finnes ikke hellige kriger. Verken korstog eller jihad
hører med i et opplyst og moderne gudsbilde.
Eller budet om ikke å lyve. Det
settes på prøve når mediene blir den fremste
frontlinje i kampen om folkemeningen og når krigspropagandaen
har fått underholdningsverdi. Vi lar oss lett rive med av
falske heltehistorier og tvilsomme seirer. Når krig skal
markedsføres blir sannheten det første offer. Løgn
settes i system ikke bare for å villede fienden men for å
bedra det folk i hvis navn krigen føres. Når krig
markedsføres som underholdning er det en dyp krenkelse ikke
bare av sannhetskravet med også av menneskers
anstendighetsfølelse.
Budet om ikke å stjele er en av
okkupasjonsmaktens største fristelse – tyveri av andres
historie, andres verdighet, andres kultur og religion. Misbruk av
andres seksualitet er en del av krigens grusomme fortelling. Er vold
mot kvinner en større fristelse i krig enn i fred?
I en krig oppstår det en
unntakstilstand på mange av samfunnets områder. Men det
gjelder ikke de moralske grunnlover. Kanskje mer enn ellers gjelder
det å vise gudsfrykt og nestekjærlighet og selvrespekt.
Når det moralske univers bryter sammen, skal vi minne hverandre
om at Guds lov står skrevet i menneskenes hjerter, slik at vi
vet hva som er ondt og godt.
Budene er fornuftens ord, innlysende
og overbevisende. Troen gjør dem til samvittighetens tale.
Derfor trenger vi troens ord og tilgivelsens mulighet i krigens
verden.
Forsvaret kan aldri bli et område
hevet over etikken, eller et område som skaper sin egen etikk.
Det dreier seg om mennesker i forsvaret og mennesker som forsvares.
Et menneskesyn som ikke demoniserer fiendebilder. Vi trenger et
alternativt språk når ord som barbarer, kjeltringer og
onde, dukker opp i vårt vokabular. Rasismen kan ha mange
ansikter og mange uttrykk.
Feltprestkorpsets Ånd er å ivareta det
menneskelig og det guddommelige i mennesket – hos offiserer og
soldater. Det er å stå vakt om menneskeverdet mot enhver
for forråelse og fornedrelse. I denne mening er
feltprestkorpset moralens vokter, men det er ikke moralismens
grensevakter.
Det bildet som møter oss etter
en krig er ikke bare hjem og byer som er utbombet og nedbrent. Også
krigsmaskinen ligger utbrent i ørkenen og langs landeveien.
Lenge etter at det sivile samfunn har kommet på beina, ligger
krigens minnesmerker og rustner på sin sakte ferd mot
glemselen. Lenge etter at krigen er over, lider veteranene på
kropp og sinn. Bitterheten over å være glemt etter at
helteglorien er visnet er tung å leve med.
Johannes hjelper oss ikke med et
mildt Jesus bilde som kan forskjønne krigens gru. Han skal
døpe dere med Hellig Ånd og ild. Den ildgivning det her
er snakk om er den som skaper liv og tjener livet.
Bare de døde har sett krigens
slutt, sa vismannen Platon. Kirken er bærer av en annen visjon.
Sannhetens, rettferdighetens og forsoningens strategi skal en gang
gjøre krigsstrategier overflødig. Derfor er
fortellingen om Gudsriket en håpsfortelling også i vår
tid. Vi kan ennå gjøre dette århundre og
feltprestkorpsets neste femti år til et vendepunkt i
menneskehetens historie. Salige er dere som skaper fred, Gud vil
kalle dere sine barn. Det er en frukt som ikke står under Guds
dom, men under Guds velsignelse.
|