Mellom
makt og avmakt
Studenten
på den himmelske freds plass sammenfatter det som er denne
studiens anliggende. Enkeltmenneskets absolutte verdi, dets frihet og
ansvar, nærhetsetikkens grunnleggende betydning for alle nivå
og aktører innenfor sikkerhetspolitikken, militærmaktens
og våpenteknologiens begrensinger, den humanitære impuls,
skiftet av fokus fra statlig til menneskelig sikkerhet, den globale
rammen Alt dette kommer mot oss i ett frosset, men allikevel levende
øyeblikk.
Det at ett enkelt menneske, ene og alene gjennom sin
sårbarhet, stanser en pansret og militær framrykning,
markerer menneskets grunnleggende posisjon. Vi står mellom makt
og avmakt. Disse begrepene er ikke enkle og analytiske. Foran det ene
sårbare mennesket kommer maktens avmakt til syne. Foran
panservognen kommer avmaktens makt til syne.
Men kan man, når man befinner seg på en stor
åpen plass, overkjøre et forsvarsløst og sårbart
menneske? Kan man det? Ja da, ifølge alle fysiske, biologiske
og kjemiske lover, kan man det. Vi gjør det da også,
hver dag. Og ikke bare det; menneskets ansikt og forsvarsløse
kropp, er det som opprinnelig har lært oss hva det vil si å
kjøre over, å krenke og å ødelegge. «Hvis
du vil vite hva det vil si å krenke», ropes det ut av det
sårbare mennesket, «så se på meg, kryp ut av
skallet og kom nær, hold meg inntil deg, varm meg, og du vet
hvor uhyrlig, hvor forkastelig og grunnleggende syndig det er å
krenke et annet menneske». Uten menneskets sårbarhet,
uten muligheten til å krenke og ødelegge, så ville
vi aldri kjent til hva verdighet og menneskelighet er.
Sårbarheten er både det godes og det ondes
mulighet. Vi vet det, hvordan den samme sårbarhet som er
kjærlighetens, nærhetens og elskovens mulighet, framstår
som mulighet for overgrep for syke og forvirrede sinn. Vi kjenner
maktens nødvendighet. Vi vet at de svakeste iblant oss, det
svakeste i oss, må beskyttes med makt. Og når galskapen
og ondskapen slippes løs, må nakne, forsvarsløse
og sårbare mennesker forsvares med våpen i hånd.
Men bare da. Bare da.
Mister vi bildet – eller legger det fra oss –
og ser oss selv kun som maktens instrumenter, da blir vi selv våpen.
Da gror vi sammen med panservernet, blir selv maskiner og stenger det
levende livet ute.
Bildet av studenten på den himmelske freds plass
vekker oss og holder mysteriet åpent opp for oss; sannheten og
åpenbaringen som ikke kan stamme fra våre beregnende
analyser: Menneskets sårbarhet, ikke dets styrke, dets kløkt
eller dets teknologi, men dets sårbarhet, viser oss menneskets
verdighet. Fortsatt, i en tid som måler og veier, som beregner
og analyserer, som tror den har fått grep på
virkeligheten, fortsatt, er det noe i oss som fastholder mysteriet.
Kanskje er det ikke så rart. Vi lever i en kultur
som er båret av å bestemme som to av sine mest avgjørende
øyeblikk et fattig barns fødsel under svært ringe
kår, og det samme menneskets nedrige død, dømt
som forbryter og forlatt. Og samtidig tro, hinsides enhver fornuft at
i disse øyeblikkene åpenbares Gud som Gud og mennesket
som menneske.
Å tenke etisk er kan hende bare dette, å stå
på jorden, oppreist mellom himmel og jord og stadig å
være seg bevisst sin grunnleggende posisjon. Mellom makt og
avmakt.
|